svar på frågestund (;

Nu vet jag att det kommer lite sent , men aja (;


1. Vad har du för stövlar?
Svar; Jag har Tretorn comfort, pga jag ska eventuellt börja med dressyr oxxå (; och sedan ska jag skicka in ett par läderstövlar på lagning, och sen ska jag eventuellt köpa nya ridstövlar till vintern (;


2. Vad kostar din sadel, Din transport, dina stövlar och ditt Sadelskåp ? (:
Svar; Egentligen så vill jag helst inte hålla på och svara på dessa frågor men iallfall, Min sadel kostade ca 5000 kr , men kommer snart att köpa en ny. Min transport vet jag inte riktigt vad den kostade (; Mina stövlar kostade runt 1500 kr, så det är inget man tappar bort (; Och min sadelskåp kostade ca 4000 kr.


3. Vad är Scott bäst på ? :P Vad är Kosmos bäst på ? :D
Svar; Scott är jätte duktig på hoppning , men även i dressyr även fast han inte alltid visar den på träning och så (; Och Kosmos är bäst på att äta (;


4. Hur mycket pengar kan du lägga ner på din häst? (a)
Svar; Jag har redan lagt ut ca 150.000kr på ALLT till hästarna om inte mer (; Så jag skulle kunna lägga ut massor (;


5. Vad anser du om travare?
Svar; Jag anser att dom har fått dåligt rykte pga att många kommer från travet och då kommer orutinerade och rider dom och inte klarar av dom och därav säger dumma saker om dem . Men själv tycker jag att dom är väldigt fina om man arbetar dom rätt. Men helst så skulle jag själv kanske bara ta en travare om den inte gått på travet, Därför jag är rädd att muskla och "forma" den fel, men det skulle vara jätte kul om man fick en som redan var uppbyggt rätt och så (;


6. Vrf börja du med hästar? (a)<3
Svar; Enda sedan jag var liten har jag haft tillgång till hästar . Men ett år gick jag på ridläger på trolldal med Sune (; Och sedan bestämde jag mig att börja på lektion och sånt (; Det var så mysigt allt det hela (;


7. Hur lägger du upp dina ridpass eller träningspass? (:
Svar; Det beror på vad jag ska göra , men här kommer det olika pass efter träning (;
Hoppningen börjar jag alltid Med att skritta fram 15-30 minuter, sedan travar jag ca 10 min sedan lite galopparbete sedan skrittar jag ett stund . Sen kör jag igång med att hoppa. Beroende på höjd och häst så är det lite olika med hopptiden (; hur mycket man hoppar alltså.
Dressyr Jag skrittar ju alltid fram ca 10-30 min nu, beroende på hur långt jag skrittar fram så brukar jag inte träna underframridning att få hästen i form. Utan jag travar fram ca 10 min och sedan skrittar jag ett tag för att sedan träna formen i skritt. Jag fortsätter sedan med att träna den i trav. Det gör jag för att få så kontrollerad galopp som möjligt. Jag tränar också start och stopp och lite avbrott och sånt innan jag kör galopp. Men sedan kommer galoppen och så tränar jag där. Efter kört ca 20 min där så låter jag hästen inte arbeta i samma form utan låter den gå avslappnat . Sedan skrittar jag av i cirka 10-30 min beroende på passet "hårdhet".
Longering Jag brukar köra lite jobbiga snabba pass här med snabbare uppvärming och men jag byter varv ofta för att hästen inte ska bli yr utan jobbar med att den ska gå i avslappad form och inte spänd. Ibland så tar jag bort själv "Linan" och då löslongerar jag istället. Där ska man också låta han gå i mjuk form och avslappnad gång.
Tömkörning  Jag brukar köra lite som på longeringen.
Körning Eftersom jag bara kör Kosmos så brukar jag låta han trava mycket och köra ut och konditoins träna . Och det ska vara hans "roliga belöning" . (:

8. Vad har du för utrusting?
Svar; Jag brukar ha Belidnor. Oftast har jag det och boots fram och bakskydd eller så har jag alla fyra benlidor (; annars har jag fram+bak skydd och ibland boots där oxxå. Jag har olika träns ett dressyr som jag har såklart vid dressyr annars har jag ett hopp och uteritt träns (; ett hackamore och ett rosa (;

Hoppas ni fick svar på just din fråga (;





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0